Veranderingen - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Jante Hakvoort - WaarBenJij.nu Veranderingen - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Jante Hakvoort - WaarBenJij.nu

Veranderingen

Blijf op de hoogte en volg Jante

16 September 2017 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Voor de verandering maar weer eens een Nederlandse titel.
Ik had het er in mijn blog Church al over de verschillen in kerkelijk opzicht. Waar ik mij op zich nog wel goed in kan aanpassen, al zeg ik het zelf. Waar ik op dit moment moeite mee heb zijn de cultuurverschillen, en misschien wel het meest die op godsdienstig gebied.

Dingen die ik thuis niet zou doen, of juist wel. Lijken hier compleet het tegenovergestelde. En soms ga je met de stroming mee en heb je eigenlijk geen keus. En soms sta je heel bewust stil bij het maken van hopelijk de juiste keus.

Op Urk zijn alle winkels dicht, rijden op zondag geen bussen en ook het zwembad is gesloten. Dus je kan op Urk helemaal niet winkelen op zondag of zwemmen. Hier in Cambridge is het heel normaal dat je eerst naar zwemles gaat en dan naar de kerk, en als je nog iets nodig hebt uit de winkel koop je het gewoon. Dat is niet slechter, en ik ben zeker niet beter, maar het is anders.

Wat ik moeilijk vind is, wat is de volgende stap.. Nu ga ik op zondag naar de winkel om een brood, wat doe ik de volgende keer. Ik ga 1 keer naar een restaurant, wat doe ik de volgende keer..? Misschien ga ik dan wel een middagje winkelen en skip ik een kerkdienst..? Elke keer verleg je zo je grenzen, en waar eindigt het? of heb je dat juist heel goed in de hand?
Volgende week ga ik zoals het nu lijkt een paar dagen naar een dorpje aan de zee. Zij gaan van vrijdag tot zondag, dat betekend op zondag reizen. Wat ik dan weer niet gewend ben. Dus heb ik besloten om van vrijdag tot zaterdag te gaan. Ik ben niet beter als hun, totaal niet. Maar ik heb al zoveel veranderingen in deze 2 weken doorgemaakt, dat het mij allemaal te snel gaat. Ik krijg het gevoel dat alles wat ik vanuit mijn opvoeding heb meegekregen, hier anders gaat.

Dingen die ik zelf nog wel in de hand heb, probeer ik dan zoveel mogelijk zoals thuis te laten verlopen. Dat betekend niet dat het kan veranderen. Misschien ga ik met 2 maanden wel een weekend weg en reis ik wel op zondag terug. Maar niet alles hoeft in 2 weken anders te zijn, ik ben hier nog wel even. Even alles goed relativeren, wat als ik het doe? wat als ik het laat? Het voelt een beetje net als voor de eerste keer links rijden, je moet over alles goed nadenken, anders denken. Maar de juiste beslissing nemen, en die is misschien anders, maar de bedoeling is om op je bestemming te komen. En dan maakt het niet uit of je nou aan de linkerkant of aan de rechterkant rijd.

Mijn host familie lijkt mij niet helemaal te begrijpen en krijgen denk ik het gevoel dat ik Urk als het centrum van de wereld zie. Dat is niet waar en ik wilde heel graag naar een stad om te leren hoe het daar gaat. Want natuurlijk is dat veel anders, je hebt veel meer verschillende mensen waar je rekening mee moet houden. Maar dat wil nog niet zeggen dat alle veranderingen makkelijk zijn.. Het kost tijd om mij alles eigen te maken, en om misschien andere beslissingen te nemen ten opzichte van mijn familie hier en/of thuis. Ik ben opgegroeid in een veilig dorpje, en nu ben ik in de stad en ook nog in een ander land en dat is best even wennen ;-)

Ik moet nu leren om mijzelf te ontwikkelen hier en om mijn eigen mening te vormen, sterkt te staan in hoe ik denk dat ik mijn geloof vorm moet geven. En daar kan ik gelukkig ook om bidden.

Het voorbeeld is nu de zondag en mijn geloof maar er zijn wel meer dingen die ik hier anders aanpak dan thuis. Ik kan maar beter niet over het eten beginnen, het is allemaal anders. Niet slechter, niet beter maar anders. Hun schoonmaken, wassen, taal, humor, fietsen, etc. Het is gewoon heel veel, maar het komt allemaal met de tijd goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Jante

Mijn leven als au pair in Cambridge, volg mij op Facebook en Instagram voor meer foto's en updates! Ik plaats alles onder de naam afterrain.

Actief sinds 21 Nov. 2017
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 7677

Voorgaande reizen:

01 September 2017 - 15 Augustus 2018

Au pair in Cambridge

Landen bezocht: